6 Μαΐ 2022

ΣΤ' ΠΑΓΚΥΠΡΙΟΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΕΠΟΚ ( 2021-2022) ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ : ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ


 

ΟΝΟΜΑ ΜΑΘΗΤΗ

ΤΑΞΗ  

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ

ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΟΥ  

ΒΑΘΜΟΣ  

ΑΝΤΡΙΑ ΠΟΛΑΤΟΓΛΟΥ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΠ. ΠΑΥΛΟΥ ΠΑΦΟΥ

ΓΙΑΓΚΟΥ ΓΙΑΓΚΟΣ

Η ΣΜΥΡΝΗ, ΜΑΝΑ, ΚΑΙΓΕΤΑΙ  

Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΤΑΥΡΙΝΙΔΗ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΠ. ΠΑΥΛΟΥ ΠΑΦΟΥ

ΓΙΑΓΚΟΥ ΓΙΑΓΚΟΣ

Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΨΑΡΙ  

Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΜΑΡΙΑ ΓΙΑΝΝΑΚΑΡΑ

Β ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΑΡΑΛΙΜΝΙΟΥ

ΔΗΜΗΤΡΑ ΠΑΣΧΑΛΗ ΣΚΙΤΣΑ

ΑΠ’ ΤΟΝ ΞΕΡΙΖΩΜΟ ΤΟΥ 1922 ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΦΥΓΙΑ ΤΟΥ 1974 ΚΑΙ ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ  

Α΄ ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΡΑΦΑΕΛΑ ΜΑΡΙΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΤΙΣΣΑΣ

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΜΑΚΡΙΔΗΣ

ΠΥΡΙΝΟΣ ΟΛΕΘΡΟΣ  

Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΙΩΑΝΝΟΥ ΜΑΡΙΑΜ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΡΑΛΜΙΝΙΟΥ

ΧΑΡΟΥΛΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Η ΕΛΠΙΔΑ ΠΟΥ ΕΞΑΝΕΜΙΣΤΗΚΕ  

Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΣΕΜΗ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΔΙΑΝΕΛΛΟΥ ΘΕΟΔΟΤΟΥ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ

Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ

Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΧΡΥΣΑ ΦΩΤΙΟΥ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΓΕΡΙΟΥ ΙΩΝΑ ΚΑΙ ΚΟΛΟΚΑΣΗ

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΧΡΙΣΤΟΥ

ΕΥΘΡΑΥΣΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ  

ΑΡΙΣΤΕΙΟ  

ΝΕΛΛΗ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ

ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΓΕΡΙΟΥ ΙΩΝΑ ΚΑΙ ΚΟΛΟΚΑΣΗ

ΑΝΤΡΗ ΙΩΑΝΝΟΥ

ΤΑ ΣΥΝΤΡΙΜΜΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ  

Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΧΡΙΣΤΙΑ ΧΑΤΖΗΠΕΤΡΟΥ

ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΓΕΡΙΟΥ ΙΩΝΑ ΚΑΙ ΚΟΛΟΚΑΣΗ

ΑΝΤΡΗ ΙΩΑΝΝΟΥ

ΝΥΧΤΕΡΙΝΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ  

Α΄ ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΣΥΜΕΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ

ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΓΕΡΙΟΥ ΙΩΝΑ ΚΑΙ ΚΟΛΟΚΑΣΗ

ΑΘΗΝΑ ΚΑΖΑΚΕΟΥ

Ο ΠΑΠΠΟΥΣ ΚΑΙ Η ΓΙΑΓΙΑ ΜΟΥ  

Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΑΝΤΡΕΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΓΕΡΙΟΥ ΙΩΝΑ ΚΑΙ ΚΟΛΟΚΑΣΗ

ΑΘΗΝΑ ΚΑΖΑΚΕΟΥ

ΜΑΜΑ ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΠΡΟΣΦΥΓΑΣ

Α' ΒΡΑΒΕΙΟ

ΝΑΤΑΛΙΑ ΝΕΟΦΥΤΟΥ

ΛΥΚΕΙΟ ΜΑΚΑΡΙΟΥ Γ ΛΑΡΝΑΚΑΣ

ΤΣΙΟΥΤΣΙΟΥΛΙΚΛΗ ΣΟΝΙΑ

ΜΝHΜHΣ ΓΡΑΦEΣ  

Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΣΠΥΡΙΔΩΝΑΣ ΚΟΚΚΙΝΟΣ, ΧΑΡΑ ΠΙΤΤΑ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΔΑΣΟΥΠΟΛΗΣ

ΝΙΚΗ ΠΕΤΤΕΜΕΡΙΔΟΥ, ΤΑΣΟΥΛΑ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ

47 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΟΣΦΥΓΙΑ! ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ!  

Α΄ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΠΑΝΤΖΙΑΡΟΣ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΔΑΣΟΥΠΟΛΗΣ

ΤΑΣΟΥΛΑ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ, ΓΙΑΝΝΑ ΤΣΙΓΚΛΕΡ

ΞΕΡΙΖΩΜΕΝΕΣ ΚΑΡΔΙΕΣ

Β' ΒΡΑΒΕΙΟ

ΛΥΔΙΑ ΡΟΤΣΙΔΗ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΔΑΣΟΥΠΟΛΗΣ

ΤΑΣΟΥΛΑ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ, ΓΙΑΝΝΑ ΤΣΙΓΚΛΕΡ

ΜΙΑ ΑΛΗΘΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΦΥΓΙΑΣ  

ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΝΤΟΡΙΣ ΠΡΑΣΤΙΤΗ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ

 

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΠΡΟΣΦΥΓΙΑΣ  

ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΓ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΛΕΜΕΣΣΟΥ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ

Η ΣΦΕΝΤΟΝΑ  

Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΧΡΙΣΤΟΣ ΦΥΛΑΚΤΟΥ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΑΡΑΛΙΜΝΙΟΥ ΧΕΝΙΟΝ

ΒΑΛΑΝΤΗΣ ΣΕΡΑΛΙΔΗΣ

ΠΡΟΣΦΥΓΑΣ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ  

Α΄ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΟΜΗΡΟΣ ΗΛΙΑΔΗΣ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ GC SCHOOL OF CAREERS

ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΩΜΙΤΗΣ

ΧΡΟΝΟΤΑΞΙΔΙΩΤΗΣ  

Α΄ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΕΜΙΛΥ ΜΥΛΩΝΑ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ GC SCHOOL OF CAREERS

ΡΕΑ ΠΕΤΣΑ

Η ΕΛΠΙΔΑ ΠΕΘΑΙΝΕΙ ΠΑΝΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ  

Α΄ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΜΑΡΙΑ ΜΙΧΑΗΛ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ GC SCHOOL OF CAREERS

ΡΕΑ ΠΕΤΣΑ

ΣΤΟ ΟΔΟΦΡΑΓΜΑ  

Α΄ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΕΙΡΗΝΗ ΠΤΩΧΟΠΟΥΛΟΥ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΤΙΣΣΑΣ

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΑΛΙΕΤΖΗ

ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΜΙΑΣ ΖΩΗΣ, ΑΠΟ ΤΗ ΣΜΥΡΝΗ, ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ  

ΑΡΙΣΤΕΙΟ  

ΑΝΤΡΕΑΣ ΠΟΤΑΜΙΤΗΣ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ GC SCHOOL OF CAREERS

ΡΕΑ ΠΕΤΣΑ

ΟΙ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΠΑΝΤΑ ΘΑ ΣΕ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝΟΥΝ  

Β΄ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΕΡΜΗΣ ΒΟΓΑΖΙΑΝΟΣ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ GC SCHOOL OF CAREERS

ΡΕΑ ΠΕΤΣΑ

ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΕΝΟΣ ΠΑΙΔΙΟΥ ΠΡΟΣΦΥΓΑ  

Β΄ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΜΑΡΙΑ ΑΘΗΝΑ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ GC SCHOOL OF CAREERS

ΡΕΑ ΠΕΤΣΑ

ΜΙΚΡΑΣΙΑ 1922 // ΚΥΠΡΟΣ 1974  

Β΄ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΚΚΕΛΙΔΗΣ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ GC SCHOOL OF CAREERS

ΡΕΑ ΠΕΤΣΑ

ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΜΑΡΚΟΥ  

Α΄ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΜΟΔΕΣΤΟΣ ΚΑΙ ΜΑΡΙΝΟΣ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ GC SCHOOL OF CAREERS

ΡΕΑ ΠΕΤΣΑ

ΚΑΙ ΤΟΤΕ ΑΛΛΑΞΕ Η ΖΩΗ ΜΑΣ  

ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΜΑΡΙΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΜΕΤΤΗ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ GC SCHOOL OF CAREERS

ΡΕΑ ΠΕΤΣΑ

ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΜΟΥ ΘΑΥΜΑ  

Α΄ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΑΝΤΡΕΑΝΗ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ

ΛΑΝΙΤΕΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΕΜΕΣΟΥ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΛΑΔΙΑ

ΨΑΧΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ  

Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΧΡΙΣΤΟΣ ΙΣΑΑΚ

ΛΥΚΕΙΟ ΠΑΡΑΛΙΜΝΙΟΥ

ΜΑΡΙΟΣ ΦΡΙΞΟΥ

ΔΙΠΛΑ ΠΡΟΣΦΥΓΑΣ  

Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΕΛΕΝΗ ΚΥΡΙΑΚΟΥ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΓ. ΜΑΜΑΝΤΟΣ ΤΡΑΧΩΝΙΟΥ ΛΕΜΕΣΟΥ

ΑΓΑΘΗ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ

ΜΙΑ ΛΕΞΗ: ΠΟΝΟΣ  

Β΄ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΟΥΛΛΩΝ ΛΑΡΝΑΚΑΣ

ΦΩΤΕΙΝΗ ΧΑΤΖΗΚΑΛΛΗ

ΔΙΠΛΗ ΠΡΟΣΦΥΓΙΑ 1922 - 1974  

Α' ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΡΟΥ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΟΥΛΛΩΝ ΛΑΡΝΑΚΑΣ

ΦΩΤΕΙΝΗ ΧΑΤΖΗΚΑΛΛΗ

ΤΑ ΣΤΕΦΑΝΑ ΤΗΣ ΠΡΟΣΦΥΓΙΑΣ  

Α΄ΕΠΑΙΝΟΣ  

ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ ΙΣΚΑΝΔΑΡ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΟΥΛΛΩΝ ΛΑΡΝΑΚΑΣ

ΦΩΤΕΙΝΗ ΧΑΤΖΗΚΑΛΛΗ

ΤΟ ΔΙΗΓΗΜΑ ΤΟΥ ΠΑΠΠΟΥ  

Α' ΒΡΑΒΕΙΟ

ΧΡΥΣΤΑΛΕΝΗ ΝΑΘΑΝΑΗΛ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ  ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΥ

ΚΑΛΙΑ ΜΕΣΟΜΕΡΗ ΝΕΑΡΧΟΥ

ΑΧ! ΚΕΡΥΝΕΙΑ ΜΑΝΑ ΜΟΥ…  

Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΕΛΕΝΗ ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΡΟΥΣΟΥ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΡΑΛΙΜΝΙΟΥ ΧΕΝΙΟΝ

ΞΕΝΙΑ ΖΟΥΒΑΝΗ ΠΙΤΤΑΤΖΙΗ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΙΑΓΙΑΣ ΜΥΡΤΟΥΣ  

ΑΡΙΣΤΕΙΟ  

ΧΑΡΑ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΠ. ΠΑΥΛΟΥ ΠΑΦΟΥ

ΕΛΕΝΑ ΔΟΜΕΤΙΟΥ

Η ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΡΕΝΙΑ ΜΟΥ  

ΑΡΙΣΤΕΙΟ  

ΜΑΡΙΑΜΙ ΝΕΒΕΛΙΤΖΕ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΓ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΛΕΜΕΣΟΥ

ΜΑΡΙΑ ΜΗΛΤΙΑΔΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ

ΚΕΡΥΝΙΩΤΙΣΣΑ ΜΕ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΣΜΥΡΝΑΙΙΚΗ  

ΑΡΙΣΤΕΙΟ  

ΕΛΕΑΝΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ

ΝΙΚΟΛΑΪΔΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΑΦΟΥ

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΟΥΣ

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ  

ΑΡΙΣΤΕΙΟ  

ΜΑΡΙΝΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΞΥΛΟΦΑΓΟΥ

ΕΛΕΝΗ ΚΩΜΟΔΡΟΜΟΥ ΓΕΡΑΝΗ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ!  

Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ

ΓΑΛΛΟΚΥΠΡΙΑΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ

ΦΩΤΕΙΝΗ ΑΔΑΜΙΔΟΥ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΧΡΥΣΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ  

Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΜΑΡΙΑ ΣΑΒΒΙΔΟΥ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΓ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΛΕΜΕΣΟΥ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΛΙΟΝΤΑ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Η ΣΜΥΡΝΗ 1922 – ΚΥΠΡΟΣ 1974 Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ  

Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ  

ΙΣΜΗΝΗ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ, ΝΑΤΑΛΙ ΠΡΩΤΟΠΑΠΑ

ΛΑΝΙΤΕΙΟ ΛΥΚΕΙΟ ΛΕΜΕΣΟΥ

ΜΕΛΙΝΑ ΒΡΥΩΝΙΔΟΥ

ΠΑΛΙ ΜΕ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕ ΚΑΙΡΟΥΣ ΠΑΛΙ ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΘΑ ’ΝΑΙ  

Γ΄ΒΡΑΒΕΙΟ  

 ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ : ΗΡΑΚΛΗΣ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ, ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΜΟΥΦΤΟΓΛΟΥ 

 Ο 12ος Διεθνής Διαγωνισμός του ΕΠΟΚ με θέμα την Μικρασιατική Καταστροφή, καθώς και ο 6ος Παγκύπριος Μαθητικός Διαγωνισμός με θέμα «Από τον ξεριζωμό του 1922 στην προσφυγιά του 1974 και μέχρι σήμερα» είναι δύο διαγωνισμοί με συνεχόμενο θέμα, με θέμα χωρίς μεγάλες διαφορές, τραγικό, πονεμένο και καταστροφικό για τον Ελληνισμό. Κατά την ανάγνωση των διηγημάτων ένας πόνος, μια θλίψη, ένας θυμός και ένας αποτροπιασμός γέμιζε τις αισθήσεις μου, αφού, πέραν της αγανάκτησής μου για τις βαρβαρότητες σε βάρος του Ελληνισμού, είμαι και εγώ απόγονος πρόσφυγα και έχω ακούσει από την γιαγιά μου, και όχι μόνο, ανάλογες πονεμένες ιστορίες.  

Στον πρώτο διαγωνισμό κυριαρχούν διάφορες τραγικές στο σύνολό τους ιστορίες, είτε πραγματικές, είτε (πιθανόν) φανταστικές, τις οποίες άκουσαν οι συγγραφείς από παππούδες και γιαγιάδες, οι οποίοι ήταν κατά την εποχή της καταστροφής μικρά παιδιά. Κυρίαρχα στοιχεία σε όλες γενικά τις ιστορίες οι σκοτωμοί, οι βιασμοί, οι λεηλασίες από τους αδίστακτους εγκληματίες και οι εμπρησμοί. Ο αγώνας για να αποδράσουν από αυτή την κόλαση με κάποιο πλοίο, κάποιοι να πνίγονται, να χάνονται μεταξύ τους τα άτομα οικογενειών και πολλές φορές να μην ξανασμίγουν, αφού κάποιοι σφάζονταν πριν μπαρκάρουν, αλλά και συγκινητικές κινήσεις ανθρωπιάς και αλληλοβοήθειας. Νοικοκυραίοι να χάνουν τις περιουσίες τους, μάνες παιδιά και συζύγους και οι πιο άτυχοι την ζωή τους.

Μία τραγική κατάσταση, μία γενοκτονία, ένας εγκληματικός διωγμός με τις ευλογίες των «συμμάχων» μας, που μια «φωτισμένη» καθηγήτρια την ονόμασε απλά έναν «συνωστισμό» (!!!), και εμείς την ανταμείψαμε για τον πατριωτισμό της κάνοντάς την βουλευτή, προς δόξα της νοημοσύνης μας!!!

Οι πρόσφυγες μεταφέρθηκαν σε πολλά μέρη της Ελλάδας, όπου αντιμετώπισαν μια  περιφρονητική υποδοχή από κάποιους «Έλληνες», λίγους ευτυχώς, ενώ άλλους τους αγκάλιασαν και τους βοήθησαν. Κάποιοι από αυτούς μεταφέρθηκαν στην Αγγλοκρατούμενη Κύπρο, μερικοί δε στο Βόρειο τμήμα της νήσου.

Και ενώ τα μικρά παιδιά άκουγαν από τους μεγαλύτερους, μισόν αιώνα αργότερα, τα τραγικά γεγονότα του ’22 στην ελεύθερη πλέον Κύπρο και ίσως να μην τα πολυπίστευαν, νέα επιδρομή των αιμοσταγών δολοφόνων στην Βόρεια Κύπρο το 1974  έρχεται να ζωντανέψει τις παλιές μαύρες μέρες και να βυθίσει στο πένθος τον Ελληνισμό. Και από εδώ αρχίζουν τα διηγήματα του μαθητικού διαγωνισμού, από μαθητές που άκουσαν γι’ αυτά τα εγκλήματα και τον εκτοπισμό από τους μεγαλύτερους που τα έζησαν σχεδόν πάλι μισόν αιώνα πριν. Κάποιοι μαθητές μάλιστα αναφέρονται και στο σύγχρονο ανάλογο έγκλημα, το οποίο βιώνει ο λαός της Συρίας.

Και στις τρεις περιπτώσεις εγκληματίες είναι οι ίδιοι! Οι Τούρκοι. Αυτή η ντροπή της ανθρωπότητας, που εκτός από την Βόρεια Κύπρο κατέχουν και όλη την Ελληνικότατη Μικρά Ασία και Ανατολική Θράκη με τη Κωνσταντινούπολη. Αυτοί οι εγκληματίες Τσέτες, δηλαδή Τούρκοι λησταντάρτες κατάδικοι, στην πλειοψηφία, είναι οι ίδιοι και στις τρεις περιπτώσεις. Διαχρονικοί εγκληματίες! Γενοκτονίες Ελλήνων, αλλά και άλλων εθνοτήτων, εκτοπισμοί, προσφυγιά, ληστείες περιουσιών, βιασμοί, τα κύρια χαρακτηριστικά της βαρβαρότητάς τους.

Η βαθμολόγηση των γραπτών ήταν εξαιρετικά δύσκολη. Τα θέματα, σχεδόν όλα, τα ίδια με μικρές παραλλαγές. Η ορθογραφία σχεδόν όλων των γραπτών εκπληκτική! Η χρήση της γλώσσας θαυμάσια. Έτσι ήταν πολύ δύσκολη  η ακριβής κρίση! Αλλά και γεμάτη πόνο.

Τέλος θα ήθελα να επισημάνω την έλλειψη, από σχεδόν όλα τα γραπτά, των ιστορικών πολιτικών στοιχείων, τα οποία προηγήθηκαν των θηριωδιών των Τούρκων. Τα πολιτικά λάθη, κυρίως της Ελλάδας, τα οποία έγιναν αιτία μεταστροφής των συμμάχων μας. Οι πολιτικές των διαφόρων κρατών, τα οποία παριστάνουν τους συμμάχους μας, αλλά πάντα φροντίζουν για τα συμφέροντά τους, σε αντίθεση με εμάς. Η αλήθεια, την οποία μαθαίνουμε μισή και ανάλογα με τις πολιτικές τοποθετήσεις του κάθε «ιστορικού», είναι άγνωστη στον κόσμο. Δεν συμφέρει σε κανέναν να μαθευτεί, διότι , αν μη τι άλλο, ο κόσμος θα ξυπνήσει και αυτό δεν συμφέρει τους πολιτικούς. Κλασσικό παράδειγμα το ξεπούλημα της Κύπρου, ο φάκελος για το οποίο δεν έχει ανοίξει ακόμα και ας έχει περάσει μισός αιώνας. Ο λόγος; Μάλλον βολεύει τους πολιτικούς να ρίχνουν την ευθύνη στην δικτατορία της Ελλάδος (όχι άδικα φυσικά), και να αποποιούνται οι ίδιοι και οι «σύμμαχοί» μας τις δικές τους ευθύνες, οι οποίες δεν γνωρίζουμε ακόμα μέχρι πού φθάνουν. Εν πάση περιπτώσει, αυτοί, οι οποίοι έλαβαν μέρος στον διαγωνισμό ενηλίκων, δεν κάνουν καμιά αναφορά σχεδόν στα πολιτικά ιστορικά στοιχεία, ίσως διότι τα αγνοούν, ίσως διότι θεωρούν τα εγκλήματα των Τούρκων το 1922 κύρια αιτία των συμφορών τους και όχι τα εγκλήματα των πολιτικών μας. Πιστεύω ότι η άγνοια της ιστορίας είναι η κύρια αιτία επανάληψης ιδίων τραγικών γεγονότων, κάτι που έγινε το 1974 στην Κύπρο!

Ο Ελληνικός Πολιτιστικός Όμιλος Κυπρίων, συνεπής προς την ιστορία και τα Εθνικά ιδεώδη, δημιούργησε αυτόν τον διαγωνισμό, τον σχετικό με τις δυο μεγάλες Εθνικές συμφορές. Του αξίζουν συγχαρητήρια, όπως συγχαρητήρια αξίζουν και σε όλους τους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό.


Λευτέρης Μουφτόγλου

Μέλος του ΔΣ της ΕΛΒΕ

Εκπρόσωπος ΕΠΟΚ στην Θεσσαλονίκη

Μέλος της κριτικής επιτροπής του διαγωνισμού